Been there done that..

Ni som redan passerat fasen "sova eller inte sova på dagtid". Hur gjorde ni?
Sömn varje dag?
Sömn varannan dag?
Sömn när barnet vill?
Längre stunder, kortare stunder?

Vet inte riktigt hur vi ska göra för att det ska bli bra, vissa dagar fixar Majken utan problem att vara vaken från 5.30-19 när hon brukar somna.
Andra dagar funkar det inte. Hon är för stor för att sova som hon gjort innan men för liten för att klara sig helt utan sömn dagtid.
Förra veckan sov hon inte alls på dagen men denna veckan har hon velat sova en dag och det fick hon göra. Hon sov en halvtimme och kom ändå i säng på kvällen.
De andra dagarna denna veckan har hon inte velat sova på dagen men då har hon slocknat runt 17-17.30.
Det är enligt mig försent att sova om man ska komma i säng i rimlig tid när man kommer hem från dagis.
Samtidigt förstår jag såklart fröknarna, de kan inte tvinga henne att vara vaken till vilket pris som helst.
Vad är egentligen smidigast i den hära övergången från sömn dagtid till bara sömn nattetid.
Kan det vara en idé att sova en liten stund varannan dag?

Mitt sunda förnuft säger ju precis som jag sagt till Dagisfröknarna, kolla hur hon är, fråga henne om hon vill sova eller vila.
Det kanske inte är någon bra ide´?

Tar tacksamt emot erfarenheter och små tips och trix!


Kommentarer
Johanna

En liten fundering bara, ser du nå samband om hon vill sova när hon går långa dagar? En kompis son sov dom dagar han gick länge på dagis när han var i den fasen Majken är i nu. Moa kräver fortfarande minst en timme på dagen. Men lillebror väcker henne lite på natten trots olika rum.. Kraam!!

2012-04-19 @ 12:41:29
irene

hej jag gjorde så här .. de skulle alltid vila en stund mitt på dagen även om de inte somnade , ibland sov de o ibland inte , o så kämpade vi på kvällen inte sängen förän 18;00 o somnade på senare eftermiddag så max 20 min så gjorde ja med minna pågar . o det funkade du får prova dig fram .hoppas du fick lite tips . men ja vet du kommer på nåt bra för du är en bra toppen mamma , krammmmm

2012-04-19 @ 19:47:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0