En fin försmak

Försmak av trotsåldern är ju helt underbart!

Mamman: "Du får inte hoppa i soffan Majken!"
Majken: "Nej"
Sedan fortsätter hon hoppa, skratta och skutta.
Jag upprepar samma mening och avslutar med att om hon gör det en gång till får hon inte vara i soffan alls.
Majken upprepar sitt "nej" och visar att hon vet att hon gjort fel....
...sen fortsätter hon hoppa!

Majken blir nersatt på golvet ett flertal gånger innan hon äntligen klättrar upp i soffan utan att hoppa och sitter fint.
Mycket skrik blev det men någonstans tror jag ändå att jag vann striden.
Det är inte okej att göra hur som helst. I soffan sitter man. Punkt.

Jag HATAR att vara konsekvent mot mitt barn men samtidigt vet jag att det är det enda rätta.
Jag HATAR när hennes underbart söta hundögon får mig att vilja ge efter.
Jag HATAR det!

Det ska inte borstas varken tänder eller hår, hon ska inte äta middag hemma tror hon. Hon ska ha "Ussin", inget annat än russin!
Klippa naglarna ska vi inte ens tala om. Det är en riktig strid det!

Känns iallafall väldigt gott att vi alsvlutar alla våra strider med en "Jättekjam". Det  tackar vi Teletubbisarna för, de jättekjamas hela tiden och nu vill Majken också kramas hela tiden.
Gosunge!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0