Sömnen

I en vecka nu har Pärlan bara fått sova en timme på dagen istället för två.
Förhoppningen va att hon skulle somna tidigare på kvällen eller framförallt komma till ro fortare.
Hon kan ligga i sin säng och gnälla en stund innan hon somnar men när den stunden blir 1 ½ timme är det inte lika kul.
Trots en timmes mindre sömn varje dag så har jag inte märkt någon skillnad överhuvudtaget på kvällarna.
Hur lång tid ska man vänta innan man ändrar tiden igen?
Kanske inte är så smart att dra in dagsvilan helt men räcker en halvtimme? Är det ens lönt att sova då?

Nu ikväll fick Pärlan vara uppe till 20.30 och ändå låg hon i sin säng och ropade "Mamma, mamma!"
Efter en stund gick jag in till henne och undrade om jag skulle stoppa om henne igen.
"Mmmmm"
Jag stoppar om henne och säger "natti, natti" och börjar vända på klacken.
"Poss!" Skriker hon.
Superförvånad ger jag henne en puss och går glad därifrån.
Majken vill inte särskilt ofta pussas och man får ofta dra dem ur henne och fråga massor med gånger. Oftast stjäl jag en puss.
Jag blev så otroligt varm och glad när hon ville ha en godnattpuss. Jag behövde inte be om den det gjorde hon.
Älskade troll!

Ni som har lite äldre barn, hur länge har de sovit om dagarna och när är det dags att sluta sova helt?
Som det ser ut nu sover Majken en timme på dagen och somnar ofta inte innan 21. Då har vi som sagt redan dragit ner sömnen från två timmar till en.
Tips mottages mer än gärna.

Sålänge jag jobbar till 18 är det väl egentligen ingen big deal att vara uppe lite senare men det är inte lika kul när man ska jobba 7 på morgonen och behöver väcka henne.


Kommentarer
Karolina

Min O började vara vaken hela dagen när han var sisådär 20-22 månader. Vi kortade inte ner sovstunden så mycket utan körde lite varannan dag. När han var helt slut fick han sova helt enkelt, fast han fick aldrig lägga sig efter klockan två. I början körde vi varannan dag och sedan vande han sig rätt snabbt och behövde bara sova någon gång i veckan eller om det hade varit något speciellt (simhallen tex). Kvällsmaten var ganska jobbig att få trevlig i början, tycker tyvärr alltid att det är jobbigt i övergångsperioder...Sedan beror det ju på hur jobbig hon är att väcka vid middagsvilan och hur stökigt det är på eftermiddagarna på förskolan? Lycka till!

2011-11-10 @ 10:16:10
URL: http://karosell.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0