Att vara mamma

När fick du reda på att du va gravid? 7 juni 2009
Vad blev reaktionen? Snopen, lycklig, förvirrad, glad, orolig...känslorna va många.
Var barnet planerat? Nej, men älskad från första sekund jag fick veta att hon bodde i min mage.
Hur var dina "40" veckor? Upp och ner. Då tyckte jag det va ganska jobbigt men när jag ser tillbaka på det va det en jättemysig tid. Sparkarna saknar jag än idag.
Fick du bristningar? Ja.
Hur många veckor och dagar gick du? 40veckor och 4 dagar.
Hur mycket gick du upp i vikt? Ganska exakt 20 kilo.
Vilken tid startade dina värkar? De startade lite smygande på bf-dagen, kom och gick och jävlades i fyra dagar.
Gick ditt vatten? Nej, de fick ta hål på hinnorna, inget jag har något klart minne av.
Vem hade du med dig på förlossningen? Min syster fanns med mig hela tiden. Ett underbart stöd, från bilturen till BB ända till Majken såg dagens (nattens)  ljus.
Hur var din förlossning? Skrämmande, häftig, smärtsam, omtumlande.
Hur lång tid tog din förlossning? Vi blev inskrivna på BB 21.00 och sedan kom Majken 02.58.

Ditt barn:
När var barnet planerat att komma?
Först va hon beräknad till 4 februari sen ändrades det till den 10 februari efter RUL.
Vad trodde du det var för kön? Jag va nästan helt hundra på att det va en tjej, de trodde de även på RUL. Jag hade den känslan ända från början.
Blev det en tjej eller kille? Det blev en tjej, finaste underbaraste Majken!
När kom hon? 14 februari, på natten, ett alla hjärtansdag-barn.
Hur mycket vägde hon? 3350 gram.
Hur lång va hon??
50 cm.
Vad fick barnet för namn? Majken Valenthina Nordberg
Vad har ditt barn för storlek på kläder nu? Det beror väldigt på märke. men mestadels 74/80. En del 86.
Sovtider? Majken sover en gång mitt på dagen, hon är en pigg tjej som ska vara med hela tiden överallt.
På nätterna sover hon oftast hela natten om det inte är något speciellt som stör henne. Vi har bättre och sämre perioder som alla andra.
Hur mycket väger ditt barn nu? 9540 gram.
Det senaste utveckligen ditt barn gjort? Hon har sakta men säkert börjat gå! Hon tar ett par steg här och där och övar en massa. Hon säger "mamma" och (enligt mig) försöker hon även säga "kisse" och "titta".

Kläder och saker:
Vart köper du dina barnkläder?
Det blir oftast de vanliga kläd-kedjorna som får mina pengar, Åhlens, H&M, KappAhl, Lindex. Handlar en del på Tradera också.
Nått märke du föredrar? Snoffs Design, Älskade Hjärtegryn.
Senaste du inhandlade? Enfärgade bodys från Åhlens. Lite leggings och en klänning på mellandagsrean.
Bästa leksaken ditt barn har? Majken verkligen älskar sina böcker. Hon har en hel hylla full och kan spendera längre stunder sittandes på golvet och bläddra i bok efter bok. En av favoriterna är hennes pek-bibel som har en massa luckor att öppna. Jättespännande!
Någon sak du VERKLIGEN ska spara? Jag sparar allt som jag fått av min syster (Älskade Hjärtegryn) och allt som Majkens mormor, har stickat/virkat/sytt.
Det andra som är i gott skick säljs eller ges bort, det som är i mindre bra skick slängs.

Om du fick välja:
Nytt eller begagnat?
Spelar ingen roll så länge det begagnade är fräscht.
Napp eller snutte? Majken har aldrig brytt sig om snutte, men napp har hon mer än gärna, helst hela tiden...

Du som förälder:
Trivs du med föräldrarollen?
Jag älskar att vara mamma!
Är du stolt över ditt barn? Dum fråga, är man inte stolt över sitt barn så är något väldigt fel. Klart jag är stolt!
Hur ser dina matvanor ut? Jag tänker hela tiden att jag ska skärpa mig, det är fortfarande lite till och från men vi jobbar på det.
Stressar du mycket? Det är nog mer mitt inre som är stressat. Jag stressar inte fysiskt och springer runt som en tok.
Hur ser dina sovtider ut? Brukar försöka lägga mig senast 23.00, har jag tur får jag sova till 07.30.
Vad gör du helst en fredag? Köper/lagar mig lite godare mat och har soffmys med katterna när Majki somnat.
På vilket sett har du förändras? Jag tycker inte att jag har förändrats så himla mycket sedan Majken kom. Kanske att man "ser faror" på ett annat sätt och ser på livet lite annorlunda? Men som person är jag samma Helena som innan.
Vad är det första du tänker på när du vaknar? Redan morgon?
Umgås du mycket med andra föräldrar? Det varierar lite. Men det blir ju att man träffar de andra mammorna på öppna förskolan iallafall. Det är underbart o få träffa dem varje gång!
Vad är bäst med att fått barn? Allt jag får vara med om, att se ett litet barn växa och utvecklas. När hon skrattar och  ger sin mamma en slemmig puss blir jag överlycklig.
Och slutligen.. hinner du med "egen tid"? Det beror ju på vad man menar med egentid. Det är sällan eller aldrig som jag lämnar bort Majken för att få vara helt själv.
Men jag får egentid när Majken sover. Det räcker oftast långt, när det inte räcker längre och jag börjar brista så ringer jag någon i min närhet som då oftast kan passa Majken nån timme.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0