Jobbiga eksem

Majken har inte varit så glad i helgen, inget tålamod alls, har ätit lite sisådär och vaknar ungefär tusen gånger varje natt.
Hon skriker Nej, nej, nej, aj, aj, aj.
Vet inte vad det kan vara, ser inga tänder på G, ingen feber och inget konstigt med magen.
Visst hennes ena arm är är totalt sönderkliad av de förbannade eksemen men kan det verkligen vara klådan som gör henne så hysterisk?
Usch, hoppas det vänder snart.

Om inte annat så vet vi att eksemen blir bättre när vädret blir bättre och varmare.
Det är inte förevigt. Men det är jobbigt iallafall.
Det känns som att vi smörjer förgäves. Det blir ingen förbättring hur mycket jag än kletar på och i vilken kombination jag väljer alla tusen krämer.
Hon hinner iallafall klia sönder armveck och knäveck innan jag hinner få såren att läka.
Mission impossible.

Finns det inget annat man kan göra för att vända eksemen till det bättre? Nåt naturläkemedel eller nåt? Tips?




Kommentarer
Cissi

Alltid alltid olja i badet/duschen! Kortison till eksemen, finns receptfri salva på apoteket. Om det inte hjälper, kontakta läkare så hon kan få starkare kortisonsalva utskrivet.

2011-12-04 @ 22:15:33
Mia

Hej Helena.



Läser ju ofta din/er blogg. Det låter som Atopiskt eksem. Jag hade det som liten och har det fortfarande. Det är skitjobbigt och synnerhet när man är liten. Jag hade i knäveck, armveck mellan fingrar och i ansiktet. Jag kommer ihåg att min mamma smorde in mig med krämer och jag fick ha bomulls handskar på mig på natten för att jag inte skulle klia.



http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Atopiskt-eksem---bojveckseksem/



Beställ tid hos hennes dr och be att få bli remmiterad till hudkliniken i Ängelholm. Där kan man få "solbehandling" som gör att det minskar och även utredning om det är det. De har mycket mer kunskap där än en vanlig läkare oftast har. Har själv varit där på "bad" och solbehandlingar. Kolla upp om hon är allergisk mot något. Jag har kvallster allergi som blossade upp för några år sedan och förvärrar mina eksem och man ligger ju i sängen mycket. Allergi kan trigga eksemen.



Om man har barn som har t. ex kvallster allergi kan man få via barnförsäkringen överdrag till sängen som minskar allergenen. Skitdyrt annars, men subventionerat/gratis för barn. För vuxen kostar ett set 5000 kr!



Hoppas detta hjälper dig och tösen lite, för jag har lidit och varit ledsen många nätter i mitt liv över mitt eksem. Och det finns hjälp.



Kram Mia (Teddys Mia. =)

2011-12-04 @ 23:05:49
Mia

Visst kan man börja med kortison. I svag styrka. Kortison ska man dock inte hålla på med hela tiden utan enligt ordination från dr. Max en vecka med mild kortison utan läkar ordination. Kortison tunnar nämligen ut huden och gör den mer skör. Men kortison tunt lager först, sen en riktigt fet kräm efter en stund.



Lycka till.

2011-12-05 @ 19:21:32
hemmahoshelena

Det är atopiska eksem Mia. har krämer men jag tycker inte att någon av dem hjälper nåt nämnvärt.

Men tusen tack för din kommentar och dina tips! =)

2011-12-05 @ 20:02:57


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0