Första barnmaten

För första gången har jag gjort barnmat till Majken, det blev hemlagad kycklinggryta med grönsaker och tagliatelle.
Det smakar typ ingenting och jag fick krydda min egen portion rejält men jag hoppas att det ska falla damen i smaken imorgon när hon ska få det till lunch.

Fem rejäla portioner till Majken och lika många till mig.
Frysen är full med mat nu när jag fått några ryck och gjort storkok så nu ska jag klara mig ett tag utan problem.
Känns riktigt gott att slippa tänka på det och bara kunna plocka fram ur frysen.

Som vanligt på måndagar så har vi varit på Gläntan också, det va sångstund, bus och kanelbullar som gällde.

Majken va sviiintrött efter sångstunden men de senaste dagarna har hon fått för sig att hon inte ska sova något vidare mycket på dagarna. Hon är stooor flicka och tror sig behöva max en timmes sömn numera.
Hon behöver verkligen inte sova i vagnen hon vägrar ligga ner i den. Man kanske missar något då...
Hon hade en period innan också där hon inte ville ligga ner i vagnen oavsett trötthetsgrad och nu är vi där igen.

Idag på vår långpromenad efter Gläntan resulterade Majkens envishet i att hon somnde såhär:



Kommentarer
emelie

har du recept på maten?

2010-10-05 @ 11:46:56
hemmahoshelena

Emelie:

Jag har inte följt något speciellt recept, utan jag gjorde en vanlig kycklinggryta med olika grönsaker.

Det enda som jag inte använde va salt.

Sen körde jag en sväng med stavmixern och bröt tagliatellen i mindre bitar innan jag kokade den!

Ska låta henne smaka den nu när hon tagit sin eftermiddagslur och jag hoppas att den uppskattas!=)

2010-10-05 @ 16:34:44
emelie

hur äter din dotter? Äter hon gröt? Mat? ersättning? Eller hur gör du??

2010-10-05 @ 18:53:36
hemmahoshelena

Hon äter havrevälling morgon och kväll.

Däremellan blir det en måltid gröt och en måltid pureé. Och mellis såklart!

Tänkte försöka börja med gröt på morgonen sen pureé på lunch, sen är tanken att hon ska äta min mat på em och välling endast inför natten.

2010-10-05 @ 19:02:14
emelie

vad får hon som mellis?? Hur gammal är din dotter? Oj ursäkta mina många frågor

2010-10-06 @ 10:15:42
Anonym

hon får majskrokar eller rån eller lite banan som mellis...och vatten eller juice.

Ibland blir det yoggi men inte så ofta.

Hon är snart åtta månader gammal.

2010-10-06 @ 20:57:51
emelie

ursäkta att jag frågar ytterligare.. FÅr man ge vanlig juice?? Eller måste man ge "bebis" juice?

2010-10-06 @ 21:52:14
hemmahoshelena

Ingen fara fråga du bara =)

Jag vet inte men barnjuicen är ju ostötad så jag väljer den.

Förr fanns det ju inte så då gav man ju vanlig saft..

2010-10-06 @ 22:00:12
emelie

hur länge kommer du vara mammaledig?? Finns pappan med nånstans i bilden??

2010-10-06 @ 23:31:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0