Rabarberkompott

Slängde ihop en snabb rabarberkompott nu på kvällen, mums vilken god kvällsfika!

Jag gjorde såhär:
Rensade, delade rabarber slängdes i en kastrull tillsammans med rikligt med strösocker och lite vatten. (Inte så det täcker.)
Jag lät det koka ihop tills rabarberna va mjuka och började falla sönder då hällde jag i lite potatismjöl utblandat med vatten så kompotten tjocknade.
Den fick svalna och sen åt jag den med mjölk till.
Superenkelt!
Man kan ha i lite ingefära, kardemumma eller vanilsocker/vaniljstång om man vill.
Jag hade lite kanel på efteråt när jag åt den istället funkar lika bra tycker jag.

Som vanligt mäter jag aldrig med mått när jag lagar mat utan med ögonen istället.
Hittade lite recept på kompott på nätet och ett säger att man ska koka utan vatten,ett med vatten, ett annat har 5dl socker till 1 kg rabarber och ett har 2,5dl socker till 1 kg rabarber.
Nej, det är bättre att smaka sig fram!

Ska nog prova med muscovadosocker nästa gång och kanske lite ingefära?

Tack Johanna o Danne för att jag fick ta rabarber från er trädgård, jag lovar att ni ska bli bjudna på mer än en rabarberpaj i sommar!
Nu ska jag leta vidare efter lite mer inspiration och recept på nätet så jag vet vad jag ska göra med resten av rabarberna.
Fytusan va gott det är!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0