MajBritt-soppa

På fredag är det min tur att ha fredagsmys och varför inte bjuda på soppa när det är så ruggigt väder ute?
Jag tänkte göra Maj-Britt-soppa som är en soppa som jag åt redan som liten.
Jättegod, jätte-enkel!

Som vanligt kör jag inte med speciella mängder när jag lagar mat utan tar på känn. Brukar bli bäst så.
Tror faktiskt att "receptet" som jag fått från mamma inte har några mängdangivelser om jag inte minns helt fel.

Du behöver:
*Potatis
*Morötter
*Gul lök
*Köttbuljong
*Chilisås
*Salt och peppar
*Köttfärs

Gör såhär:
Bryn köttfärsen, krydda lite och lägg över i en kastrull.
Skala och riv lika delar potatis och morötter på rivjärnets grovare sida.
Skala och skiva löken i halvmånar.
Ner med allt i grytan, tillsätt chilisås (efter egen smak), buljong och vatten.
Låt puttra till grönsakerna är mjuka och smaka av.

Superenklet!

Soppan bli ännu godare om den får stå och dra lite i kylen så för min del smakar soppan alltid godast dag två.

Tänkte servera vitlöksbröd till soppan och hemlagad äppelpaj med vaniljsås till efterätt. Mums!



Kommentarer
Tesse

Tips på sviiingott vitlöksbröd; ta ett franskbröd, dela det som en hasselbackspotatis, och bre vitlökssmör mellan varje skiva. Jag brukar lägga tomatskivor mellan också. Släng lite ost över, och in i ugnen! Jag kan äta ett helt själv..

2011-11-09 @ 21:37:23
Anonym

Hej :) absolut. hon går på sjöcrona. klart man blir arg och orolig dock blir man så ställd när det väl händer att man inte vet vad man ska säga.

2011-11-10 @ 12:55:17
URL: http://alltomkirsten.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0