Revben

Detta recept fastnade jag direkt för när jag googlade på tjocka revben som vi ska ha på julbordet detta året.
Återkommer med smakrecension sen när jag provat, men visst låter det fantastiskt gott?
Tror ju dock att jag kommer ha ugnen lite varmare till en början och sen sänka så det inte blir kokt. Man vill ju ha ytan så kanske börja på 200 och sen sänka efter en kvart eller nåt?


Det här behöver du :
3 kilo tjocka revben
1 dl soya
1 dl koncentrerad svartvinbärssaft
½ dl honung
2 vitlöksklyftor
2 msk riven färsk ingefära
1 msk rödvinsvinäger
1 tsk vitpeppar
2 tsk salt

GÖR SÅHÄR :
Sätt ugnen på 100 grader.
Använd en rymlig ugnsform och lägg ner revbenen.
Blanda ihop övriga ingredienserna och massera noga in i köttet på bägge sidorna.
Stek i ugn ca 3 timmar.
Jag tycker revbenen blir härligt möra och behåller sin saftighet om de får steka på låg temperatur.
Vänd revbenen ca 2ggr/timme och pensla över mer av skyn som bildas.
Dom är klara när köttet lossnar lätt från benen, ca 3 timmar på denna ugnstemperatur får du räkna med.


Kommentarer
Sara

Jag gjorde några liknande fast jag kokade dom i ett par timmar innan jag marinerade och stekte i ugnen(mest för att kunna frysa in dom till jul) De blev riktigt mumsiga!

2011-12-20 @ 23:01:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0