Praliner

Vi tog en väldigt blåsig promenad till årets sista Loppis i Blå Hallen idag och fyndade lite grann.
Moster min hann köpa dessa fina pralinformar innan mig men jag fick lov att prova dem idag!
Jättesöta!


Jag köpte ljus bakchoklad och nougat och hoppades på finfina praliner.

Jag började med att pensla ett lager smält bakchoklad i formarna. När de hade stelnat fyllde jag upp dem med smält nougat innan jag lät det stelna ytterligare en gång.

Sen till det knepigaste momentet: Hur sjutton skulle man få chokladen ur formarna?
Jag provade allt, knacka loss, försöka smälta loss, pilla med en kniv. Inget funkade!
Kanske borde man ha smörjt formarna? Men med vad? Tips?


De färdiga pralinerna kanske inte blev så fina med de va himla goda!

Under tiden jag pysslade med pralinerna gjorde Majken och Nita mandelmusslor så det stod härliga till!



Kommentarer
Irene

Pensla med olja..

2011-12-03 @ 21:00:42
Johanna

Haha, så klart att det är till praliner! Har fått massa sånna av Tobbes mormor men inte fattat vad dom ska vara till. Får prova nu jag också :)

2011-12-04 @ 08:15:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0