Fullmånen

Vet inte om man ska tro på det hära med att fullmånen påverkar oss människor.

Det latinska ordet för måne är "luna", i England säger man "lunatic" till en galning. Här i Sverige finns uttrycket "mångalen".
Det sägs att människor kan bli oroliga, rastlösa och få svårt att sova när det är fullmåne.
Om jag fattar det rätt har det med gravitationen att göra.
I Brighton England påstås det att poliserna lägger sina scheman efter måncykeln eftersom kriminaliteten ökar avsevärt när det är fullmåne. Folk blir "mångalna" eller "lunatics".
Forskare i Schweitz har gjort en studie kring detta. Människorna i studien sov 20 minuter mindre än vanligt vid fullmåne och morgnarna va tyngre och de kände sig på sämre humör än vanligt.
Andra förklarar detta fenomen med att det finns så mycket myter kring fullmånen att man som människa omedvetet uppfyllet dessa myter.

Vet som sagt inte riktigt vad jag tror om detta men jag vet att Majken sovit väldigt oroligt vid två tillfällen sedan hon föddes. Båda gångerna har det varit fullmåne.
Kanske har jag fått mig ett fullmåne-barn?




Kommentarer
Linda & Majken

Hejsan Helena & Majken.

Vad glad man blir att det finns en till liten underbar tjej vid namnet Majken. men de roliga att min Majken heter Majken Helena Johansson. Lite komisk =)....namnet Majken hittade jag på en blogg för något års sen & sen dess hade jag fastnat för det. Min sambo tyckte också för namnet & när hon föddes den 2 Feb, så visste vi direkt att det var en Majken som kom. Hade funderat på en Moa också men Majken satte klockrent på henne. vart i Sverige bor ni då? Kram Linda & Majken <3

2010-04-28 @ 21:48:22
URL: http://matchukgirl.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0